Vzájomné vysporiadanie pohľadávok a záväzkov
Vzájomný zápočet pohľadávok a záväzkov využijete v prípade, ak máte voči jednému partnerovi pohľadávky a zároveň aj záväzky. Vtedy namiesto úhrady dokladov môžete po vzájomnej dohode využiť vzájomné započítanie dokladov. Ide o uzávierkovú operáciu, ktorá sa v peňažnom denníku účtuje k dátumu 31.12.
Zápočet dokladov môžete vytvoriť medzi:
- vystavenou faktúrou a došlou faktúrou,
- vystavenou faktúrou a vystaveným dobropisom,
- došlou faktúrou a došlým dobropisom.

Odberateľovi ste vystavili faktúru v hodnote 720 eur s DPH, ktorú evidujete v pohľadávkach ako neuhradenú. Odberateľ je zároveň Vašim dodávateľom a vystavil Vám faktúru v hodnote 285 eur s DPH, ktorú evidujete v záväzkoch ako neuhradenú. Spoločne ste sa dohodli na vzájomnom započítaní dokladov vo výške 285 eur. Zvyšnú sumu pohľadávky uhradí odberateľ z bankového účtu.
Vytvorenie vzájomného zápočtu
V programe vytvoríte zápočet cez Evidencie – Zápočet pohľadávok/záväzkov:
- pridajte nový zápočet,
- vyberte partnera, s ktorým ste sa dohodli na zápočet dokladov,
- cez Pridaj pohľadávku a Pridaj záväzok vyberte doklady z evidencie pohľadávok a z evidencie záväzkov,
- v spodnej časti formulára je zobrazená Započítaná suma a suma, ktorú je ešte potrebné uhradiť.

- Zápočet uložte a v evidencii peňažného denníka program zaúčtuje uzávierkový Interný doklad s dátumom 31. 12.

- K vytvorenému zápočtu dokladov môžete v evidencii vytlačiť Dohodu o započítaní vzájomných pohľadávok alebo Započítanie pohľadávok jednostranným právnym úkonom.
