Tvorba sociálneho fondu
Sociálny fond je povinný tvoriť každý zamestnávateľ, ktorý má zamestnancov v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu. Tvorba SF sa povinne tvorí vo výške 0,6 % až 1 % súhrnu hrubých miezd (platov) zúčtovaných zamestnancom na výplatu za kalendárny rok.
Zaevidovanie povinného mesačného prídelu SF do záväzkov
- Pridajte nový záväzok,
- vyplňte číslo, partnera a dátumy,
- Typ dokladu vyberte Sociálny fond – Tvorba sociálneho fondu a vyplňte Predmet fakturácie,
- v poli % DPH je N, doplňte sumu a stĺpec PD je Tvorba soc. fondu,
- záväzok uložte.


Ak mzdy vytvárate v Olympe po importe miezd bude záväzok vytvorený automaticky.
Účtovanie SF v peňažnom denníku
Tvorba SF môže byť účtovaná dvoma spôsobmi:
A) ak prostriedky sociálneho fondu nie sú uložené na osobitnom bankovom účte, tvorbu účtujete až v rámci uzávierkových operácií, interným dokladom s dátumom 31.12.
- V časti Interný doklad zvoľte Výdavok,
- vyplňte dátum 31.12. a stĺpec PD vyberte Tvorba soc. fondu,
- v základe doplňte vypočítanú sumu tvorby SF za príslušný účtovný rok,
- vyplňte Text a výdavkový doklad uložte.
- Úhradu tvorby SF, ktorú evidujete aj v záväzkoch, doplňte ručne cez záložku Vyrovnanie tlačidlom Pridaj.
B) ak prostriedky sociálneho fondu sú uložené na osobitnom účte, konkrétne pohyby účtujete počas roka nasledovne:
- V časti Banka zvoľte Výdavok,
- vyplňte dátum a stĺpec PD vyberte Tvorba SF. Doplňte vypočítanú sumu príspevku,
- výdavkový doklad uložte,
- príjem na osobitnom bankovom účte SF zaúčtujte do stĺpca PD – Iný príjem neovplyvňujúci základ dane, s analytickým členením tvorba SF,
- výdaj (čerpanie SF) sumy z bankového účtu SF zaúčtujte do stĺpca PD – Iný výdavok neovplyvňujúci základ dane.
Čerpanie SF účtujete počas roka na základe bankového výpisu alebo výdavkového pokladničného dokladu a to podľa skutočnosti, kedy boli reálne príspevky poskytnuté. Čerpanie sumy zo SF účtujete ako výdavok neovplyvňujúci základ dane.

Postup, ako účtovať čerpanie SF, si môže každá účtovná jednotka upresniť v internej smernici.