KROS}
home double_arrow KROS Akadémia double_arrow FAQ double_arrow Jednoduché účtovníctvo double_arrow
Faktúra za nákup obedov pre zamestnancov

Faktúra za nákup obedov pre zamestnancov

Chat

Daňovník – platiteľ DPH zabezpečuje pre svojich 2 zamestnancov obedy. Za spotrebované obedy za mesiac júl 2025 mu bola doručená faktúra v celkovej sume 378 eur s 5 % sadzbou DPH (40 obedov x 9,45 eur s DPH). Cena jedného obeda je 9 eur bez DPH, DPH vo výške 5 % je 0,45 eur. Zamestnávateľ prispieva zo sociálneho fondu na jeden obed sumou 1 eur.

Zamestnávateľ prispieva svojim zamestnancom na stravovanie najmenej 55 % z ceny jedla (hodnoty stravovacej poukážky), najviac však na každé jedlo do sumy 55 % stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín.
Od 1. 4. 2025 je to suma 4,84 eur (55 % zo sumy 8,80 eur).

Zamestnávateľ do daňových výdavkov v tomto prípade zaúčtuje sumu za jeden obed vo výške 4,84 eur. A to z dôvodu, že 55 % zo sumy 9 eur bez DPH (cena jedného obeda) je vyššia ako maximálna suma príspevku platná od 1. 4. 2025 (4,84 eura).

Celková suma faktúry bez DPH je 360 eur. To znamená, že celková suma faktúry bude rozúčtovaná na:

  • 193,60 eur – suma bude vstupovať do ostatných výdavkov odpočítateľných od základu dane,
  • 166,40 eur – suma bude vstupovať do výdavkov neovplyvňujúcich základ dane.

Zaevidovanie došlej faktúry v záväzkoch

  • Pridajte nový záväzok, vyplňte externé číslo, partnera a dátumy,
  • typ dokladu vyberte Faktúra – Tuzemsko, doplňte predmet fakturácie a rozpíšte sumu na základ a DPH,
  • na záložke Zápis do v poli Stĺpec PD rozúčtujte sumu z pohľadu dane príjmov kliknutím na „R“,
  • v Rozpise rozdeľte sumu na dve položky:
    • v prvom riadku opravte sumu na 193,60 eur. Stĺpec PD vyberte Ostatné výdavky odpočítateľné od základu dane, prípadne vyplňte aj členenie,
    • nastavte sa na druhý riadok a opravte sumu v poli základ na 166,40 eur. Stĺpec PD vyberte Iný výdavok neovplyvňujúci základ dane, prípadne doplňte aj členenie.
  • Vyplnený rozpis a záväzok uložte. Vo formulári evidencie DPH bude suma smerovať do riadku DPH 18aA a do oddielu KV B2.

Úhrada obedov od zamestnanca

Chat

Príspevok zamestnanca na jedno jedlo bez DPH je 3,16 eur. Zamestnanec odpracoval v júli 20 pracovných dní, celková suma za obedy je 63,20 eur bez DPH.

  • V evidencii pohľadávok vytvorte novú pohľadávku voči zamestnancovi,
  • vyplňte meno zamestnanca a dátumy,
  • typ dokladu zvoľte Iná pohľadávka, doplňte predmet fakturácie a sumy,
  • stĺpec PD vyberte Iný príjem neovplyvňujúci základ dane, doplňte prípadné členenie,
  • vyplnenú pohľadávku uložte.
  • Vo formulári evidencie DPH bude suma smerovať do riadku DPH 01a/02a a oddiel KV vyberte D2.
  • V peňažnom denníku v časti Pokladnica zvoľte Príjem,
  • v poli Uhrádzaný doklad cez tlačidlo s troma bodkami vyberte konkrétnu pohľadávku a faktúru uhraďte.

Otvoriť v PDF

Zdieľať

Odporúčané FAQ

Úprava vlastnej tlačovej zostavy
Postup na aktiváciu programu
Nastavte si vzhľad programu OMEGA, ktorý vám najviac vyhovuje